Här kommer en smaskig, behändig morot som går utmärkt att odla i pallkrage. Pariser Markt heter sorten som ger runda goda morötter. 


Jag sådde tidigt på våren för skörd under sommaren men även under sensommaren för skörd sen höst/vinter. Jag skördade de sista i slutet av november! 
Istället för att så i raka rader så bredsådde jag dvs sådde jämt över en större yta för att få mycket morötter och slippa gallra så mycket. 

Morötter använder vi till väldigt många olika saker. Absolut godast är det att äta dem råa när de är nyskördade. Annars skivar jag i dem i grytor, wook eller risotto. Gör jag "quornfärssås" brukar jag riva ner en morot i såsen. Eller enklast möjliga. Fräsa i en stekpanna med andra grönsaker och sedan serveras med fetaost som tillbehör till maten. 

Morötter är en favorit i min trädgård! 😃 

Kommentera

Publiceras ej