Här är det andra alternativet på hur jag brukar förså mina små frön! 😃

Det finns en mängd olika varianter ute på marknaden men den här Pluggboxen är väldigt smidig. Den ger många små pluggplantor utan att ta någon stor plats. Det rymmer nämligen plats för 49 st små plantor i en box. Den får plats på fönsterbrädan och de går att stapla på varandra. 👍 

Jag brukar grunda med planteringsjord/grönsaksjord/ekojord i botten och ha såjord överst med fröna. 
På så vis får plantorna lite extra näring när de grott och blivit större. 
Varje planta blir som en liten plugg som man enkelt kan trycka upp och plantera om i en större kruka. 

I pluggboxen sår jag bland annars chili, tomater, selleri, paprika.. Ja, alla frön som inte är för stora. Tex bönor, gurka och squash sår jag i såna här pluggbrätten istället pga storleken på fröna. 
Pluggbrätten och pluggboxar vinner på smidighet i att driva upp många plantor på liten yta. 
Nackdelen är att de kostar lite i inköp MEN pluggboxen har fördelen av att den håller i evigheter och går att diska i maskinen! Pluggbrättet jag har är i mjukare plast och håller inte alls lika länge. Tyvärr. 

Nu återstår det att visa en "återvinningsvariant".. Den kommer senare i veckan! 😃




Kommentera

Publiceras ej