Här kommer ett av de sätten som jag försår på. Med hjälp av Odlingsbriketter.

Odlingsbriketter finns nog att få tag i på de flesta trädgårdsbutiker. Eller på nätet. Det finns flera olika varianter och former. Den här är från Weibulls och gjorda i kokosfibrer. 
Det är en väldigt fiffi liten sak, de är små och platta men efter att man har lagt dem i blöt sväller de upp och blir små tjockisar. 
Odlingsbriketterna har sina för och nackdelar. (Som med allt annat i världen😉) 
Fördelar:
De är väldigt lätta att använda. När man väl stoppat ner ett frö i dem är det bara att vänta. Och vänta. Eftersom de har dragit i sig vatten så behöver de inte vattnas speciellt ofta heller. Jag ställer dem i minidrivhusen jag har i fönstren. Där blir det varmt och de torkar inte ut så fort. 
När man ska skola om fröna planterar man bara ner hela odlingsbriketten i jorden. Det gör att rötterna är väldigt skyddade. 
De är även suveränt bra om man vill ta sticklingar. Brukar klippa av från ex physalis och sätta ner stjälkbiten i en brikett. Efter ett tag har det bildats rötter och mam har en ny liten planta! 

Nackdelar:
Ska man förså mycket blir det väldigt dyrt. Jag brukar så chili, paprika och tomater i briketterna. Men squash och gurka funkar utmärkt det också. 
Dessutom är det svårt att märka dem med vad det är för sort, eftersom den är så liten. Men jag ritar en bild över hur de står uppställda i drivhuset och skriver ner på ett papper. Enklast hittills. 


Sådär. Klart för att placeras i minidrivhuset! Sen väntar vi.. 😉👍






Kommentera

Publiceras ej