Ledig dag med eller utan regn spelar ingen roll. Jag tog på mig regnkappan och gick ut och började gräva igår. Jisses, vad tusan fick jag för idé egentligen? 
Jo, ett Perennland under äppelträdet. Men tänkte inte riktigt på alla äpplen som faller ner på hösten och att man ibland vill stå nära och beskära.. Ska lägga några trampstenar på jorden iaf så man kan kliva utan problem. 

Idag grävde jag bort det sista och satte dit plantorna jag hade. Blir en blandning mellan riddarsporre, stjärnflocka, karpaterklocka, nejlika, pion och löjtnantshjärtan. Smultron som kantväxt också. Behöver dock fler plantor. Har sått en påse i växthuset. Vi får se hur det går med den! 
Har sått rosa blåklint och rött lin där det är bar jord. Får se hur det ser ut om någon månad. Ska bli spännande att se vad som överlever vintern också. 

Mina dahlior har fått komma ner i jorden. I växthuset står ytterligare minst 10 st som vill komma ut så småningom. De jag satte idag är de som stått nere i matkällaren, för stora för att sättas i kruka innan utplantering. Verkar som att alla klarat sig också. Nej, efter den här sommaren är det TOTALT INKÖPSSTOPP på dahliaknölar. Kan jag få in det i min arma skalle? 😱 

Nu är det bara att längta efter blomningen! 

Förra året! ❤️ 


Här är mitt odlingsexperiment för i år. Förra året la jag ensilage direkt på gräsmattan och satte potatis. Fick faktiskt en hel del potatis på hösten. Sen har jag matat den här bädden med växtmaterial, hästbajs, aska och lite annat smått och gott. Nu har jag lagt tidningar under ensilagen i kanterna och planterat vintersquash och pumpa tillsammans med majs. Ska täcka med gräsklipp så jag kanske får bukt på kvickroten. Den är ett otyg! Det här kan bli jättebra eller en total flopp. Vilket återstår att se!! 😜 Håll tummarna! 


Idag när det regnade servade J gräsklipparen. Efter några timmar kom solen och nu är gräset klippt. Ser ni att det var på tiden?! 😂 Sa till J att jag jobbar med att sälja gräsklippare, sen har vi den mest oslagna mattan i hela byn! 😝 Men ni har väl hört den om skomakaren.. 

Imorgon hoppas vi på uppehåll för då ska vi fortsätta pysslandet. Har fler plantor som vill komma ner i jorden! 😃 

Nu ska jag sova och vila mina armar. Träningsvärk efter allt grävande! Puss&hej! 😘❤️

Kommentera

Publiceras ej