Det här årets odling är väldigt tuff eftersom det är extremt torrt och ingen nederbörd. Jag har gett upp om vissa bäddar eftersom det är för torrt och det krävs för mkt vatten. Men kan ändå glädjas över det som växer bra trots torkan. 

(null)
Till exempel den otroligt fina clematisen vid gammelstugan. Stor och vild och otämjd. Så glad att den trivs eftersom jag planterat flera olika saker där innan (en klätterros, en annan clematis) som tyvärr inte överlevt vintrarna. Men den här har överlevt och den passar så bra! Var nog det som var felet.. att jag inte hittat rätt tidigare. 

Man ser hur torr gräsmattan är om man tittar mot växthuset. Alldeles gult. Ingen nederbörd på hur länge som helst. Kollar prognosen men det utlovade regnet skjuts på framtiden hela tiden eller tas bort helt. 
  (null)
Kryddväxterna frodas i värmen. På stenkanten kring kryddväxtlandet står en kruka med en pelargon. Ganska stolt över den. Visst är den fin? Jag har nämligen lyckats övervintra den i källaren! 
Jag är egentligen inget fan av pelargoner men de är tåliga och bra. Nu har jag helt omedvetet lyckats inköpa pelargoner till två av mina balkonglådor på lillstugan. Får se om jag lyckas hålla dem vid liv över vintern då! 

Igårkväll var jag ute en lång stund. Vattnade över det mesta ordentligt. Det var svalt som omväxling och jag hade på mig en fleecetröja. Myspys. Skrotade runt. Vattnade, provsmakade på grönsakerna, stängde växthuset och bara njöt. Det här är min avkoppling. När maj och juni varit otroligt intensiva med plantering och sådder är juli en månad där jag mest underhåller det som växer. Vattnar lite och bättrar på täcket om jag har möjligheten. 

Skön lunk innan det intensiva börjar med att ta reda på skördar! (Haha.. om det nu blir några såna!😂) 

Kommentera

Publiceras ej