Sån tänkvärd och bra dokumentär.  (null)
Dagens moderna jordbruk är NOLL hållbart. Monokulturer, årliga plöjningar och massor med kemiska medel.  

Programmet ’Sista skörden’ låg på SVT play till midnatt i fredags. Hade inte sett den förut men slog till innan jag la mig. Väldigt bra. 

Den handlar om jordar utan mikroliv och om bekämpning mot ogräs, ohyra och svampangrepp. Om hur de stora jordbruksmaskinerna packar jorden så kompakt att luften i jorden försvinner och att marken inte kan ta emot regnvattnet till exempel. Och istället måste man kompensera med ett gödsel som är mineralbaserat och inte funkar i längden eftersom näringen i jorden är slut. Ja, ett tänkvärt program helt enkelt. 

Jag började direkt fundera på vad Jag kan göra i min lilla trädgård. Fortsätta mata jorden med organiskt material, täckodla så mycket jag kan och köra på zero waste i trädgården. Plantera många olika slags grönsaker och blommor. Träd och buskar. Allt för att skapa så bra miljö för oss, grönsakerna och alla djuren som möjligt! 

Har du sett Sista skörden? Får du möjlighet, gör det! 👍😄 
Ha en fin söndag nu! ❤️



Kommentera

Publiceras ej