(null)
Jag har haft en riktigt trädgårdshelg i helgen. Barnen leker ju så bra på eget håll i trädgården och J kände sig sliten så han har vilat. Alltså kunde jag greja på hela helgen! Och så glad jag blev, jag har ju varit så himla himla trött och energin har inte räckt till sånt här på bra länge. Men i helgen orkade jag! 💚

Jag har gjort en lång lista på sånt som behöver göras inför vintern och nu har jag prickat av flera saker på den listan. Växthuset är tömt och ursopat. Efter det passade Ärtan på att leka där inne med granntjejen medan solen värmde dem. 
Bädden till vänster om växthuset är tömd på morötter, rödbetor och purjolök. Sen fyllde jag upp med rödbetsblast, löv och hösilage i den ena. Den andra satte jag 5 sorters vitlök i, därefter täckte jag med löv och hösilage. 
(null)
Vid lilla växthuset tog jag också en pallkrage till vitlök. Men där har hönsen varit och härjat ibland så där fick jag hönssäkra med kompostgaller. Nu hoppas jag att nästa års vitlök blir fin. I år har vi inte någon vitlök att hurra för eftersom hönsen mest krafsade runt bland löken. Jag tror faktiskt att vi kommer behöva köpa vitlök i slutet på vintern. Första gången på flera flera år.. 
Så totalt 8 sorter på 9 lökar blev det. Kanske att jag kommer sätta någon mer, sånt kan man aldrig riktigt veta! 🙈

(null)
Men purjo har växt till sig ordentligt. Jag tog upp den här och verkligen förundrades över att det kan växa något sånt här från ett ytterst pyttigt frö! 💚

(null)
Efter frukosten idag hjälpte Ärtan mig att skörda chili och klippa ner det sista i växthuset. Fyra olika sorter med chili ligger nu inne på en bricka, varav tre ska vara väldigt heta. 🔥

(null)
Jag har börjat att täcka bäddarna med växtrester och hösilage inför vintern. Det står dock lite andra saker kvar innan jag kan täcka alla bäddarna. Men jag jobbar mig vidare, en bädd i taget. 

(null)
Jag grävde ner alla höstlökarna idag. Påskliljorna satte jag i gräsmattan. Allium, snödroppar och de små tulpanerna i landet under äppelträdet. Tulpanerna petade jag ner bland blåbärsbuskarna.. nu ser jag fram emot en fin vår med mycket blommor! ✊🌷💚

(null)
💚
Så tack trädgården för en fin helg!! 


Kommentera

Publiceras ej