Idag har jag hunnit sätta ut kålplantorna, rotsellerin och vattnat över sådderna. Det har regnat förra veckan men trots det behöver sådderna vatten. Annars blir det ingenting alls  i grönsaksväg, för jorden är ganska torr. Hade hjälp av Ärtan-Pärt en liten stund. ❤️ (null)
Vi har en slang som är kopplad till tunnan som står högre upp än sådderna. På så sätt får vi lite tryck och kan vattna med slangen. Smidigare än att bara springa med vattenkannorna. Tunnan fyller vi genom att pumpa från brunnen bakom ladan, det vattnet har ingen drickskvalité. Så långt det är möjligt tänker jag vattna med regnvatten och det som är från den brunnen. Ingenting från vårt dricksvatten! 

Jag preppade rejält med gödning i kålbädden. Innan jag satte ner plantorna i jorden la jag på ett tjockt täcke med gammalt hösilage. Sen kunde jag göra ett hål i täcket och sätta ber plantan i jorden. Nu inbillar jag mig att plantorna mår prima i skydd av täcket.  (null)
De här plantorna är sådda i växthuset i mars/april. Ska absolut tillämpa den här "metoden" mer eftersom jag inte har plats för allt inne! 
Det är en salig blandning mellan; broccoli, brokali, broccolo, blomkål, rödkål och kålrot. 

När jag hade satt ut allting drog jag över ett nät.  (null)
Kanske inte så vackert. Men jag vill ogärna ha besök av kålmal eller kålfjäril! 

Nu gäller det att hålla tummarna för en bra skörd! ✊ 

Jag har några riktiga "lyx" problem eftersom jag har några oplanerade bäddar över. Men misstänker att jag kommer råda bot på det ändå! 😂 Om jag känner mig själv rätt så är det inga problem.. 

Nu är det sovdags! Imorgon är det jobb igen! 

Kommentera

Publiceras ej