Förra helgen tog jag upp vitlöken. Jag har dragit upp någon planta emellanåt, dels för att ha i maten och dels för att ge bort. Men även för att kolla hur den har tagit sig.. Och det har den verkligen gjort i år. Det var fantastiskt fina vitlökar jag plockade upp ur jorden..

Flera riktiga bjässar lade jag på tork. Det här är en sort som heter Unikat. Den ska jag absolut sätta till hösten igen.

Att odla vitlök är ganska enkelt, om den klarar sig över vintern så är det bara att gödsla och vattna lite och vänta.
Jag köpte vitlök från både Granngården och Mora trädgård. Den som går att köpa som utsäde är frisk och fin. Jag kunde ju inte bestämma mig så jag gick ju bananas och köpte flera olika sorter.

Alla dessa lökar åkte ner i jorden. Man sätter klyftorna en och en, så det blev himla mkt vitlök.
Jag brukar alltid gödsla med benmjöl när jag planterar dem. Därefter täckte jag med löv och hösilage och lät vintern komma. I våras gödslade jag med både kogödsel, brunnen hästdynga och mer benmjöl. När det var riktigt torrt vattnade jag och när jag fick gräsklipp av min pappa åkte den direkt på vitlöken. Sen har den gottat till sig och nu är vi självförsörjande. Även fast vi äter vitlök flera gånger i veckan kommer vi nog ha över i vår. 😉

Nu ligger vitlöken på tork, tillsammans med både rödlök och scharlottenlök, på härbret och när den är torr putsar jag till dem och lägger dem i skafferiet. 2016 är ett bra lökår iaf!! 😄

Kommentera

Publiceras ej