Jag har haft det sĂ„ motigt med trĂ€dgĂ„rdsinspirationen pĂ„ sista tiden. Men Ă€r vĂ€l inte sĂ„ konstigt nĂ€r vi dragits med massa baciller och varit sjuka. Dessutom har paprikorna fĂ„tt bladlöss och sorgmyggorna har fest hos tomaterna sĂ„ jag har fĂ„tt kassera en hel del. NĂ€sta Ă„r fĂ„r jag sĂ€tta in bekĂ€mpning i form av nematoder och klisterskivor direkt jag ser de förhatliga flugorna! Det har ocksĂ„ bidragit till att jag verkligen dragit mig för att ta tag i plantorna. MEN! Plötsligt hĂ€nder det vet ni! 

Jag har planterat om alla tomater och paprika idag, bĂ„da barnen sov och jag byggde ihop ett eget litet planteringsbord. 
(null)
Perfekt! Det blĂ„ste kallt men blev lite lĂ€ vid huset. 

Plantorna fick större krukor och försökte fĂ„ bukt pĂ„ de plantor som varit drabbade av sorgmyggelarver. Nu kan vi bara hĂ„lla tummarna! Jag har faktiskt petat ner nĂ„gra tomatfrön idag ocksĂ„. Bara för att liksom. Vissa sorter blev det nĂ€stan ingenting av. 
Dessutom har paprikorna blivit fina och bladlössen Ă€r nĂ€stan helt borta. (Peppar peppar!!) Nu hoppas jag att det hĂ„ller i sig. Paprikorna stĂ„r inne i fönstret i köket uppe, det Ă€r lite för kallt för dem just nu. Men tomaterna stĂ€llde jag ut i vĂ€xthuset med en fiberduk över. HĂ„ll tummarna för att det gĂ„r vĂ€gen! 

Men redan efter frukosten gick jag och lillasyster ut sĂ„ Ärtan skulle fĂ„ vila lite och titta pĂ„ teve ifred. (Hon var mkt bĂ€ttre frĂ„n magsjukan idag!👍)
(null)
Den lilla har hjĂ€lpt mig att sĂ€tta Ă„rets sĂ€ttlök i bĂ€dden. 
Det blir nog ganska bra, Ă€ven om jag tror att radavstĂ„ndet inte stĂ€mmer överallt! (Skiter högaktningsfullt i radavstĂ„ndet som stĂ„r skrivet pĂ„ anvisningarna för det mesta!) 
Det Ă€r sĂ„ himla himla roligt att hon vill följa med och greja. Vi hade dock vagnen och bebisen med oss sĂ„ hon har lekt lite bredvid men hjĂ€lpt mig att plantera. ❀ 

(null)
Jag avslutar med en bild pĂ„ vĂ„r hĂ€sthage som ser ut som skit. Kommer inte kunna ha hĂ€starna nĂ„gonting hĂ€r i sommar trĂ„kigt nog. MEN dĂ„ frĂ„gade jag om jag kunde fĂ„ odla potatis dĂ€r istĂ€llet, och det fick jag. SĂ„ pĂ„ en liten plĂ€tt tĂ€nker jag lĂ€gga ut potatisen och dĂ€refter tĂ€cka hela rasket.. Ja, önska mig lycka till! Förhoppningsvis fĂ„r vi en helt okej skörd! 

Men nu ska jag sova. Imorgon blir det Vab och jag misstĂ€nker att barnen Ă€r sĂ„ pigga sĂ„ vi kan vara ute en del om vĂ€dret tillĂ„ter! ❀

Kommentera

Publiceras ej