Nu blir det ett väldigt lååångt inlägg om torkan och trädgården. Men tycker jag börjar med att visa det finaste först.. 😉
(null)
Asiatliljan blommar.. Den har blivit finare för varje år. Lite sugen på att utöka med någon mer.. 

Och blommar gör även de här: (null)
Dahliorna ’Wittem’ och ’Almands Joy’ är först ut. Så roligt att se. Det finns några andra som har knoppar också. Och några står mest och växer till sig. Det går långsamt i värmen. Och jag kan även berätta att det är TORRT! 

Det är helt extremt torrt nämligen. Och inget regn i sikte på vissa väderprognoser. Det är INTE kul alls! Det behövs regn! Hela Sverige behöver lite regn så gräset kan växa och bli djurfoder.  (null) 
Såhär ser perennrabatten under äppelträdet ut. Inte prio med vatten där men ibland vattnar jag, kanske 1 gång i veckan, bara för att det inte ska dö helt. Har dock täckt med ett ganska tunt lager gräsklipp för att vara lite snäll. Fyller på med mer gräsklipp när jag får över. Men i den här torkan är det nästan ingen gräsmatta som behöver klippas. Ni ser ju hur våran gräsmatta ser ut. Som ett torrt fnas. Men gräsmattan skiter jag totalt i. Det är alla fruktträd och plantor jag funderar mest på. 

När jg får tag i gräsklipp så brukar jag vattna rejält och därefter lägga på ett lager gräs. Tycker att jorden är fin och ganska fuktig om man lyfter på täcket sen. Det är nog tack vare täckmaterialet som det växer nå över huvudtaget. Igår kom det förresten regn. Typ 3 mm. Saknade en nolla på slutet, hade suttit fint. 

Såhär ser det ut i pallkrageodlingen: (null)
Morötterna är inte täckta eftersom jag bredsått dem. Istället växer de under fiberduken. Ikväll är det dags att vattna, nästan alla, grönsaker en vända. 
Har tex inte vattnat jordärtskocka alls i en pallkrage. Men idag slokade den helt så den fick en kanna vatten. Utan den extra brunnen hade jag aldrig kunnat vattna. Eller då hade vi kanske fått pumpa upp ur sjön och köra hem tunnor. Men vissa saker vattnar jag mer än andra. Tex så har jag vattnat morötter och sallat lite mer. Löken lite mindre. 

Skördade vitlöken för i år och tycker vi fick en helt okej skörd. Den har fått växa lite för sig själv. Men den har jag täckt ordentligt så jorden var så fin när jag tog upp den. Nu står den platsen tom och jag vet faktiskt inte om jag ens ska bemöda mig om att sätta ut något där. Har några plantor med kålrabbi eller broccoli som står och väntar.. 

(null)
Det är en hel del grönt iaf. Och börjar bli mer och mer att äta. Igår tog jag upp några "bonuspotatisar" till middagen. Sååå goda! 
Och bönorna vid växthuset trivs ändå. Har satt dem ganska tätt och täckt jorden så det håller sig ganska fuktigt där under. 

Hade några planer på att sätta någon mer buske med blåbärstry men i den här torkan så blir det inget. Vill nämligen fylla upp mellan trädet och den andra busken så man slipper gräset där. Det är svårt att komma åt att klippa och vore roligare om det fanns en buske till så man får lite mer skörd. Men nej, i det här solskenet blir det inget grävande och planterande. 

Så ser det ut här.. En köksträdgård i början på juli.. 💕

Kommentera

Publiceras ej